Ghi och Ayurvedisk Termoslunch

Ghi

Ayurvedisk termoslunch

Ghi

Ghi förbättrar kroppens förbränning. Dessutom underlättas utsöndringen av slaggämnen när vi använder ghi eftersom släggämnena luckras upp och försvinner lättare ut ur kroppen. Ghi är rikt på vitamin A, E och D och mera lättsmält än smör eftersom mjölkproteinet kasein inte längre finns kvar.
Ghi minskar Pitta och används därför ofta vid många pitta-åkommor som hudproblem, håravfall och vissa magbesvär. Det balanserar också vata, och även kaphapersoner kan använda ghi i små mängder eftersom det är bättre än både olja och margarin. Ghi kan användas både invärtes och utvärtes.
(ur Ayurveda för Kropp och Själ av Peter Ljungsberg och Eva Sanner)


Så här gör du ghi
Ta 500 gr osaltat (ekologiskt smör) och lägg det i en kastrull som tål ugnsvärme. Sätt ugnen på 100 grader (över- och undervärme) och ställ kastrullen i mitten av ugnen. Låt smöret bli alldeles klart och gyllengult, detta tar ca 1–1,5 timme. Mjölkproteinet lägger sig i botten på kastrullen som en vit sörja.
Efter tiden har gått silar du ghin genom ett kaffefilter av nylon eller ett bomullsfilter (te) utan att bottensatsen kommer med (detta är viktigt!). Häll upp i två glas, låt svalna något, sätt på lock och ställ det sedan i kylen så det härdas. Det ena glaset kan du ha framme i rumstemperatur det andra förvarar du i kylskåpet. Bottensatsen kan du hälla i en plastpåse och sedan slänga det i soporna eller ännu bättre låta det svalna och sedan slänga det i gröna påsen.

Ayurvedisk termoslunch

"Färsklagad" är en central princip i Ayurvedisk matlagning. Den kretsar kring förståelsen av växternas inbygda intelligens, och hur man kan maximalt ta vara på deras förmåga att ge näring och balans åt kropp och själ.
När du väljer färskvaror, tillaga dem medan de är färska för att komma åt varornas kvaliteter. Använd termos i rostfritt stål eller glas. Undvik termos som är gjord av plast. Plast kan läcka ut kemikalier i maten.


Recept för en person:
• 1/4 dl Basmati ris
• 1/4 dl Mung dahl
• 1 dl Hackade Grönskaer
• ca 3 dl Vatten
• 1 tsk Ghi
• 1 tsk Eko Vata, Pitta eller Kapha churna kryddblandning.
Blötlägg ris och dal kvällen innan. Skölj noga av vattnet på morgonen. Stek kryddorna snabbt i ghi på låg medelvärme. Lägg till Mung dhal, ris och hackade grönsaker. Täck med vatten och låt sjuda i 5 till 10 minuter. Medan grytan fortfarande är kokande, häll blandningen i en mattermos (låt inte blandningen svalna). Stäng termosen snabbt och låt maten stå i cirka fyra timmar.
Maten kommer att lagas i termosen. Eftersom Mung dhal och ris sväller upp kraftigt, behövs det rikligt med vatten för att få rätt konsistens.


mayu yoga & hälsa | Torggatan 4a, Linköping | manuela@mayuyoga.se | Telefon 076-209 23 31


Copyright © Alla rättigheter förbehållna

Den här hemsidan använder cookies. Genom att klicka på "Acceptera" godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera